MM-ralli – mistä on kyse?

World Rally Championship -autoja rivissä

MM-ralli on jännittävä ja ympäri maailman seurattu kisa!FIA:n MM-rallikilpailut ovat englanninkieliseltä nimeltään World Rally Championship, mutta kisa tunnetaan yleisesti lyhenteellä WRC. Kyseessä on huipputason kansainvälinen rallikilpailu, joka vetää vertoja kaikille muille suurille urheilutapahtumille. MM-rallissa kilpailijat ajavat autoillaan monipuolisesti hyvin erilaisissa ympäristöissä ja maastoissa ja kaikissa sääolosuhteissa. Kilpailun voittaja kruunataan perinteisesti joka vuosi marraskuussa rallin maailmanmestariksi. MM-rallikilpailu eli WRC ei ole mikään helppo kilpailu, vaan se on täynnä haasteita ja riskejä.

Osakilpailuissa joudutaan aika ajoin todistamaan ikäviä vaaratilanteita ja kolareita, joille kuljettajat altistuvat. Toisin kuin esimerkiksi F1-kilpailuissa, joissa ajoympäristö on kontrolloitu ja ennalta-arvattava, kätkee ralli sisälleen valtavasti epävarmuutta ja sattumanvaraisuutta. Kuljettajilta odotetaan äärimmäisen hyvää reagointinopeutta ja mukautumiskykyä sopeutuakseen alati vaihtuviin ajo-olosuhteisiin, toisinaan hyvinkin haastavaan säähän ja joissain tapauksissa jopa ajoreitille yhtäkkiä loikkaaviin eläimiin. Toisaalta juuri tämä odottamattomuuden elementti tekee MM-rallista niin kiehtovan rallifanien ja paikalle kilpailua seuraamaan tulleen yleisön keskuudessa. Jo se, että ajorata voi olla jään peittämä aamulla, sorahiekkainen puolenpäivän aikaan ja täysin mutainen ja märkä iltaan ehdittäessä, tuo valtavasti haasteita paitsi kuljettajalle, myös hänen tallilleen. Ajoneuvo tulee valmistella MM-rallikoitoksia varten joka kerta parhaimmalla mahdollisella tavalla. Esimerkiksi rengasvalinnat voivat olla todella merkityksellisessä asemassa, mutta kun olosuhteet ovat MM-rallikisoissa niin odottamattomat, ei se aina ole helppoa.

MM-rallin osakilpailuja pidetään 13 eri maassa

MM-rallimestaruuden tittelistä kisataan lähes koko vuoden ajan, sillä osakilpailuita MM-ralliin sisältyy kaiken kaikkiaan 13 ja niitä järjestetään tammikuusta aina marraskuuhun saakka. Kukin MM-rallin osakilpailu järjestetään eri maassa, vaikka välttämättä osakilpailun nimestä ei täysin ole pääteltävissä, missä maassa kilpailu pidetään. Esimerkiksi Ranskan ralli on viralliselta nimeltään Tour de Corse ja se järjestetään Korsikan saarella. Jokaisen osakilpailun yhteydessä pystytetään erityinen huoltoalue, jonne eri tallit voivat pystyttää huoltopisteensä autojen säätämistä ja korjaamista varten. Muun muassa Iso-Britannian ralli järjestetään Walesissa ja siellä huoltoalueen virkaa toimittaa Deesidessä sijaitseva suuri parkkipaikka.

Koska ralleja pidetään aina eri maissa, on jokainen osakilpailu omanlaisensa elämys. Jokainen osakilpailumaa tuo mestaruustaistoihin oman säväyksensä. Esimerkiksi Ruotsin ralli tunnetaan yleisesti ottaen hyvin lumisista olosuhteistaan ja monet tallit päätyvätkin valitsemaan kuljettajilleen nastarenkaat. Toisaalta Walesissa järjestettävä rallin osakilpailu tunnetaan harmaista teistään, mutaisuudestaan ja toisinaan jopa sateesta, joka tekee ajo-olosuhteista vaikeasti ennustettavia. Meksikon MM-ralli ajetaan puolestaan kuivassa ja vuoristoisessa maastossa. Kesäaikaan ajoittuva Jyväskylän ralli on täynnä metsäisiä sorateitä ja usein näissä pärjäävätkin maastoon tottuneet suomalaiskuljettajat erinomaisesti.

Ralliautot ovat tehokkaampia ja kevyempiä

MM-rallit ovat todellinen autofanien unelma, sillä tarjolla on niin paljon nähtävää ja ihailtavaa. Rallin MM-kisoissa kuljettajat ajavat kevyempiä, tehokkaampia ja jollain tapaa myös turvallisempia ajoneuvoja, kuin mitä ihmiset voivat tavallisista autoliikkeistä ostaa. Ralliautoja koskevat ankarat rajoitteet muun muassa auton tehoa, varusteita sekä turvallisuutta koskien. Aiemmin laji oli huomattavasti vähemmän säädelty, jonka vuoksi se alkoihin käydä liian vaaralliseksi. Nykyään rallissa nähtävät uudet autot ovat upeita. Autot voivat olla teholtaan jopa 380 hevosvoiman luokkaa ja lisäksi niihin sovelletaan huipputason aerodynamiikkaa. Teknologian kehityksen avulla ralli on entistä viihdyttävämpää seurattavaa.

MM-ralleissa kilpailevat useat tallit

Siinä missä ennen vanhaan yksityiset tallit saattoivat osallistua MM-kilpailuihin, kunhan osallistumisesta maksettaisiin riittävästi, edellytetään MM-rallikilpailuihin osallistuvilta kuljettajilta ja talleilta näyttöjä kyvyistään.

Useimmiten tallit eli kuljettajan takana toimiva työtiimi liikkuvat osakilpailusta toiseen noin 60-80 hengestä koostuvan henkilökunnan kanssa. Mukana on niin mekaanikkoja, teknikkoja, kokkeja kuin myös PR-ihmisiä. Kaiken keskipiste on kuitenkin kuljettaja. Esimerkiksi Sebastian Loeb edustaa Citroenia, Esapekka Lappi Toyotaa, Andreas Mikkelsen Huyndaita ja Sebastian Ogier Fordia.

MM-rallilla on valtavasti faneja

Monet rallin ystävät haaveilevat pääsevänsä jossain vaiheessa seuraamaan WRC-kilpailuja livenä paikan päällä. Useimmiten MM-rallit järjestetään maaseudulla ja niihin osallistuminen on varsin helppoa. Tavallisesti yleisölle tarjotaan avoin pääsy reitin varrelle ja heidän on otettava vastuu itsestään ajoreitin varrella. Täysin riskitöntä rallin seuraaminen ei todellakaan ole, sillä useimmiten teiden varsilla seisovan yleisön ja radalla kaasuttavien kilpa-autojen välillä ei ole minkäänlaisia aitoja tai muitakaan esteitä. Faneja kehotetaan pysymään tietyn etäisyyden päässä ajoradasta, sillä vaikkei suurempia onnettomuuksia tapahtuisi, voi liian lähellä rallireittiä seisova katsoja saada osakseen mutaryöpyn tai sorasateen aina kun ralliauto porhaltaa ohi.